Allround online marketeer

Hoe zorg je dat jouw boodschap gelezen wordt

mei 26, 2023

Je bent startende ondernemer, je hebt vertrouwen in je product. Je weet wat je verkoopt en bent alleen nog op zoek naar klanten. Social media kanalen opgezet, website met blog staat online. Er is zelfs een leuk magazine waar je een advertentie kan plaatsen. Je hebt zo al 4 verschillende kanalen waar je je boodschap kan verkondigen. Maar hoe zorg je nou dat jouw boodschap door elk publiek goed gelezen wordt? Als het zo makkelijk zou zijn als knippen en plakken, dan zou ik dit blog niet hoeven schrijven. Laten we eerst even de verschillende kanalen te benoemen.

  • Social media
  • Website
  • Blog
  • Tijdschrift of krant
  • Advertentie

Social media 

In dit blog gooi ik ze allemaal even op 1 hoop; Instagram, Pinterest, Facebook, YouTube, TikTok, LinkedIn en Twitter. Elk kanaal heeft een eigen publiek en wat mij betreft is het not-done om je berichten klakkeloos op elk medium te plaatsen. Elke doelgroep leest berichten anders. Op Instagram gebruik je veel hashgtags en op Pinterest gaat het over de plaatjes. Lees mijn blog over social media om meer inhoudelijke informatie te krijgen.

Hoe bereik je volgers?

Social media gaan snel, je moet direct de aandacht van je volger pakken. Gebruikers swipen en vegen je bericht zo voorbij, zorg dus dat je direct de aandacht pakt. Dat kan met een pakkende kop, een gave afbeelding of bewegend beeld. Per kanaal is het verschillend waar je focus op ligt. Op Facebook mag je een flinke lap tekst hebben, mits je die pakkende kop hebt en een leuk verhaal om te lezen. Je volgers moeten op de ‘meer weergeven’ knop klikken om het bericht uit te vouwen, deze actie moet ook echt de moeite waard zijn, anders scrollen ze door.

Website

Op een website wil je informatie geven, je informatie moet relevant zijn voor de lezer, want dan blijven ze langer hangen. En hoe langer je bezoeker op je website is, hoe beter je weer gerankt wordt in zoekmachines. Vermijd op je website een overload aan informatie. Leg zaken goed uit maar voorkom dat je teksten schrijft die je lezers niet snappen. Denk in ‘Jip en Janneke’, iedereen kan op je website binnenkomen, iedereen moet dus ook geholpen kunnen worden.

Zorg op je website ook voor een duidelijke structuur. Wat hebben jouw klanten nodig, waarvoor bezoek ze je website. Houd ook in de gaten waar je vragen over krijgt. Deze informatie kun je verwerken op FAQ of veelgestelde vragen pagina’s maar kun je ook in je andere berichtgeving gebruiken.

Blog

Wat mij betreft is de blog je eigen creatieve invulling op je website. Hier kun jij vol passie vertellen over jouw product, vertellen waarom iedereen jouw product moet gebruiken en verder informatie geven over je product. Een blog bouw je op; in de eerste alinea staat je uitleg over waarom je dit blog schrijft, een trigger voor de lezer om door te lezen. Vervolgens schrijf je je verhaal waarin je duidelijk onderscheidt maakt in verschillende alinea’s die je start met een h2 koptekst. Kopteksten bevatten een keyword en zijn kort maar krachtig.

Moeite met kopteksten bedenken? 

Maak gebruik van een tool zoals google of answerthepublic, typ hier je keyword in waar je blog over gaat. In google krijg je direct een aantal voorgestelde zoekopdrachten en een aantal vragen. In answerthepublic krijg je een compleet overzicht met termen waar door bezoekers op google naar gezocht wordt. Hier kun je ook inspiratie uit halen voor je nieuwe blogs, omdat jhe hier kan lezen wat mensen zich afvragen over jouw onderwerp.

Na je verhaal heb je altijd een afsluiting met call to action. Maak een coclusie over je schrijven, of geef een vervolg. Geef de lezer de ruimte om te reageren, input van je lezers is prachtig, daar kun je weer wat mee. Na je afsluiting wil je dat je klant nog iets doet, iets kopen, contact opnemen, een reactie achterlaten. In alle gevallen, benoem het; heb je een webshop? Display nog een aantal van je producten. Weet je geen call-to-action? Vraag je lezer dan nog een ander blog te lezen.

Hoe lang moet je blog zijn? 

Een veelgestelde vraag bij blogschrijvers! Wat mij betreft kun je hier geen vast aantal woorden aan vast knopen. Je blog moet relevant zijn. Als jij je verhaal kan vertellen in 3 alinea’s en de klant heeft er wat aan, is het onzin om er nog 3 alinea’s bij te verzinnen die er niet toe doen, alleen maar om aan je aantal woorden te komen.

Hetzelfde geldt voor de aantal linkjes, gebruik altijd linkjes in een blog, naar bijvoorbeeld een ander blog, een contactpagina of een enkele keer naar een externe website. Maar voorkom een overload aan linkjes, kies de meest relevante. Stel je hebt een webshop met fietsen en je blog gaat over het onderhoud van fietsen in de winter. In de eerste alinea maak je een linkje naar je productcategorie fietsen en denk hierbij eraan dat je linkt vanuit je keyword in een zin (“klik hier voor de productcategorie” kan echt niet meer). Voorbeeld voor een eerste zin in je blog over het winter onderhoud van de fiets; De winter komt er aan en dit is het moment om je fiets een goede onderhoudsbeurt te geven. Een mooie richtlijn voor het aantal linkjes is 5 stuks, maar hou de relevantie in de gaten, kun je met 3 linkjes ook je boodschap overbrengen, dan is dat prima!

Tijdschrift of krant

Een krant? Wat is dat?! Dat zei mijn dochter laatst, mijn uitleg? Een nieuwsapp, maar dan op papier 😉 Maar vergeet niet dat kranten nog steeds gedrukt worden en ook nog steeds gelezen. En een groot voordeel is dat veel van de stukken ook online komen, handig voor je online zichtbaarhgeid. Bij één van mijn eerste werkgevers stuurden wij elke week een persbericht uit naar verschillende kranten en lokale weekbladen. Wat is een persbericht? Je kan dit zien als een blog maar dan op journalistieke wijze geschreven. In een persbericht schrijf je je complete boodschap in de eerste alinea, in het volgende deel geef je meer verdieping aan de inhoud van je bericht en je sluit af met informatie over je bericht.

Voor de redactie geef je een redactionele noot met daarin contactgegevens van degene die over dit onderwerp meer kan vertellen en bijvoorbeeld een website waar men meer informatie kan vinden. De redactie heeft nu verschillende keuzes; ze zoeken nog een stukje opvulling voor de krant en plaatsen je eerste alinea (vandaar dat deze alle informatie moet bevatten). Ze hebben ruimte en plaatsen je volledige persbericht of ze willen meer over het onderwerp weten om een groot redactioneel stuk te plaatsen. Persberichten zijn gratis, je geeft een krant een stukje tekst die zij gratis mogen plaatsen. In veel gevallen krijg je van de krant wel de vraag of je, in ruil voor plaatsing, ook een advertentie ruimte wilt kopen.

Schrijf een advertorial

Als je in een tijdschrift een stuk tekst wilt plaatsen betaal je hier in de meeste gevallen voor, advertorials noemen we dat. Een advertentie waar je meer ruimte krijgt, zodat je een verhaal kan vertellen. Je kan een mooi stuk schrijven over je bedrijf, over je product of je beantwoord een vraag die het magazine heeft. Laat je goed informeren over de opzet van het stuk en onthoud de relevantie. Voorkom dat je loze tekst schrijft, maar maak waardevolle content. Overleg ook met het tijdschrift of je zelf de opmaak moet doen of dat het tijdschrift dat voor je doet. In vele gevallen is het voldoende om tekst en mooie afbeeldingen aan te leveren. Geef hierbij ook je wensen aan, hoe wil je dat jouw bedrijf geprofileerd wordt in het tijdschrift. Je ontvangt altijd een proefdruk en je geeft hier zelf akkoord op, overleg dit ook vooraf met het tijdschrift.

Advertentie

Dit geldt voor zowel online als offline; je boodschap moet kort zijn, kort maar krachtig. Mensen zien advertenties in een flits, tijdens het bladeren door de krant of tijdschrift of tijdens het scrollen op een website. In een offline  advertentie betaal je per mm of cm. Je krijgt dan vaak een beperkte ruimte waarin je je boodschap moet verkondigen. Dan kun je niet 3 alinea’s schrijven met allemaal informatie. Dan moet je je boodschap kort verkondigen. Geen wonder dus ook dat de meeste advertenties van winkels in kranten een korting op een product of productgroep aantonen, lekker krachtig; 20%korting op fietsen. Of voor dienstverlenende bedrijven; Altijd mooie nagels van Linda’s nageldesign.

Zelf advertenties opmaken?

Voor de opmaak van advertenties kun je een grafisch designer inhuren, maar het is ook niet gek om zelf wat te maken. Wanneer je de afmeting weet kun je zelf in Canva of Photoshop aan de slag. Tip hierin is de afbeelding op ware grote te tonen, zo zie je op je scherm hoe het er in het echt uit ziet. Je zal niet de eerste zijn die een advertentie maakt waarbij de letters eigenlijk te klein zijn om goed te lezen. Maar hierin mag je ook feedback verwachten van degene bij wie je de advertentie ruimte koopt. Vergeet niet in de advertentie je bezoekadres te vermelden (online of offline)

Hoe breng jij je boodschap aan de man?

Bij het overbrengen van je boodschap zijn er dus best veel zaken om op te letten. Maar wellicht voel je hem al aankomen, alles draait om relevantie. Op het moment dat je relevant bent vinden je volgers het leuk om iets over of van je te lezen. En dan bind je mensen aan je bedrijf en bouw je een klantenkring op. Heb je nou moeite bij het vertellen van je boodschap? Zoek je een sparringpartner om de verschillende opties te bespreken! Neem contact met me op, dan doen we samen een kop koffie en help ik je verder!

Andere blogs

Een website, zelfs geschikt voor digibeten

Het Grote Website-Struikelpunt: Een Oproep voor Simpelheid in de Online Jungle Ken je dat gevoel dat een website hebben of beheren je eerder in verwarring brengen dan helpen? Je bent niet alleen. Als je niet erg bekend bent met websites, maar er wel een nodig hebt...

Een blog over een blog schrijven

Belangrijke stappen voor het schrijven van een succesvolle blog Het creëren van een boeiende blog die lezers aantrekt en betrokken houdt, vereist meer dan alleen het neerzetten van interessante inhoud. Het begint allemaal met de juiste aanpak, en hier zijn enkele...

Zie jij je klanten?

Het helpt bij diefstal derving in je winkel! Al jaren terug nam ik deel aan een diefstalpreventie training en daar drong het tot me door. Je kan beter investeren in klantvriendelijk zijn dan aan diefstalpreventie. De klanten die stelen zijn in de meeste gevallen...

Negatief zijn loont!

Maar zullen we daar verandering in brengen?  Al van jongs af aan leren we onze kinderen om positieve reacties te uiten. Op de school van mijn dochter worden PBS kaartjes (positive behavior system) uitgedeeld en de kinderen geven regelmatig complimenten aan elkaar, wat...

Beginnen op social media

Stel je hebt je eigen small business, je eigen bedrijf en je verkoopt al eens wat producten. Maar het is tijd om een stapje verder te gaan. Hoe bereik je nieuwe klanten? Veel gehoord is social media. Begin maar op Pinterest, Instagram of op Facebook, start met leuke...