Stel je hebt je eigen small business, je eigen bedrijf en je verkoopt al eens wat producten. Maar het is tijd om een stapje verder te gaan. Hoe bereik je nieuwe klanten? Veel gehoord is social media. Begin maar op Pinterest, Instagram of op Facebook, start met leuke filmpjes op Youtube of TikTok. Maar ben je er dan? Nee zeker niet! In dit blog lees je tips om te starten op social media. Zodat je direct veel terug krijgt voor de energie die je er in steekt.
Maak een begin!
Veel gemaakte fout is om te starten of op alle kanalen, of op alleen het kanaal wat je kent. Bekijk voor je begint op welk kanaal je klanten zitten. Wat is je doelgroep? En wat is het product wat je verkoopt. Hieronder een kleine uitleg van de meest bekende social media kanalen en wat je daar kunt doen.
- Facebook – Hier kun je bijvoorbeeld een besloten groep maken, een platform waar men jouw producten kunnen delen of tips en tricks uitwisselen – Bereik wordt gegenereerd door likes, delen en klikken op het bericht of reacties.
- Pinterest – Een interessebord, plaats ideeën die je leuk vind op je eigen borden – Bereik wordt gegenereerd door visuals, past een plaatje bij wat iemand leuk vind, dan wordt je bericht meer getoond.
- Instagram – Voor de mooie plaatjes en ook reel filmpjes – Bereik wordt gegenereerd door likes
- Twitter – Worden korte tekstberichten geplaatst, zoeken kan makkelijk via een enkele hashtag – Bereik wordt gegenereerd door likes, reacties en deelacties.
- LinkedIn – Vooral voor zakelijke berichten en connecties – Bereik wordt gegenereerd door reacties en het aantal connecties die je hebt.
- Youtube – Voor filmpjes en vlogs – Bereik wordt gegenereerd door hoeveel minuten je filmpje wordt bekeken, likes en reacties.
- TikTok – Voor het delen van grappige filmpjes – Bereik wordt gegenereerd door views, hoe vaker een filmpje herhaadelijk bekeken wordt, hoe meer bereik.
Meest gemaakte fouten op social media
Om me heen hoor ik vaak opmerkingen over wat je moet doen op social media om beter gevonden te worden; ‘Filmpjes van x-aantal minuten op Youtube’ of ‘Minstens 2 alinea’s tekst op Instagram en 3 emoji’s op Facebook’, ‘elke dag een post op TikTok’ of ‘Minstens 30 hashtags gebruiken op Instagram’. Maar stop…. Wat de meest gemaakte fout is op social media is dat je dingen doet omdat het moet. Maak content die relevant is, en als die video dan een half uur is, maakt dat niet uit. Maak een mooie foto’s voor Instagram en als je even niet welke welke hashtags je allemaal erbij moet plaatsen, kies je degene die het beste passen bij jouw post.
Gebruik van hashtags
Wat ik ook vaak zie gebeuren is dat men verkeerde hashtags gebruikt. Een hashtag is een zoekterm die je gebruikt op social media. Bedenk eens hoe je zelf op zoek gaat naar een product, hoe start je dan? Wanneer je bedenkt dat je een nieuwe fiets wil kopen, zoek je eerst op de zoekterm fiets, daarna bedenk je dat het een elektrische fiets moet worden, dus gebruik je de zoekterm elektrische fiets. Het moet toch een herenfiets worden, zoekterm elektrische herenfiets. Wellicht heb je een merk wat je erg aanspreekt, elektrische herenfiets Batavus. Op deze manier kun je je hashtags ook opbouwen. Maar plaats dus geen #wiljijookeennieuwefiets? Of #leukefietsvoormannen. Want daar gaat niemand op zoeken of je op vinden.
Gebruik wel gerust meerdere hashtags voor je instagrampost, populair zijn de #…ofinstagram (bikersofinstgram, fietsersofinstagram, etc..). Op instagram heb je ook de mogelijkheid hashtags te volgen. Klik op een voor jou interessante hashtag en vervolgens op de blauwe knop volgen. Als bedrijf zijnde is het een aanrader je eigen # te bedenken. Zoals het bedrijf Haked, wat haakpatronen verkoopt gedaan heeft. In haar patronen staat vermeld dat als men een post deelt op social media en de #afgehaked gebruikt zijn die post kan zien.
Op Facebook en Pinterest zijn #’s minder belangrijk. Bij Facebook gaat het om de interactie, posts krijgen meer bereik wanneer er geklikt, gereageerd, geliked of gedeeld wordt. Op Pinterest draait het om het plaatje. Pinterest heeft een geavanceerde zoekmachine die zich richt op visueel. De hashtag die je gebruikt is een extraatje om de zoekrichting te sturen. Hierin gebruik je dus een algemene term zoals #fiets.
Wil je meer weten over de verschillende social media kanalen? Blijf ons blog volgen voor leuke updates!